HomeInspiratieTrends in de bakkerij voor 2023

Trends in de bakkerij voor 2023

05 januari 2023

Wat staat ons het komende jaar te wachten qua ontwikkelingen in de bakkerij? Maaike de Reuver, hoofdredacteur van Food Inspiration en foodtrendwatcher, blikt vooruit op 2023. Ook Robèrt geeft zijn visie. 

oVERLEVEN EN VOORUITBLIKKEN 

Het afgelopen jaar was niet makkelijk voor veel ondernemers, waaronder bakkers. De coronacrisis werd opgevolgd door onder andere de oorlog in Oekraïne, met alle gevolgen van dien. Dat dit grote maatschappelijke invloed heeft, mag duidelijk zijn. Óók in de bakkerij. Maaike de Reuver vertelt: ‘Ondernemers waren in 2022 bezig met de balans en met overleven. Hoe kan ik onderaan de streep quitte of positief draaien? Alle kosten zijn veranderd, van grondstofprijzen en huur tot personeel en energie. Het is logisch dat bakkers dan minder bezig zijn met trends of innovaties. De tijd stond wel een beetje stil wat dat betreft.’ Voor 2023 voorspelt ze vier trends.  

Maaike de Reuver, hoofdredacteur van Food Inspiration Magazine en foodtrendwatcher
Maaike de Reuver, hoofdredacteur van Food Inspiration en foodtrendwatcher

Trend 1: Patisserie als betaalbare luxe  

Maaike: ‘Omdat de prijzen flink zijn gestegen, zijn veel mensen zich bewuster van de inhoud van hun portemonnee en wat ze uitgeven. Maar ze willen nog steeds lekker eten en zichzelf een beetje verwennen. Ze gaan dan misschien minder snel buitenshuis lunchen, maar halen bij de ambachtelijke bakker een fantastisch gebakje, croissant of worstenbroodje. Dat is relatief betaalbaar. Zeker in steden als Amsterdam, Londen, New York of Parijs staan mensen soms uren in de rij bij een goede bakker.’  

Trend 2: Blijvende groei in vegan  

Maaike: ‘De vegan trend is er al even, maar je ziet dat vegan bakken volwassen begint te worden. In grote steden zie je zelfs al bakkerijen die volledig vegan zijn. De vraag is er, want steeds meer mensen willen vegetarisch of veganistisch eten. En het aanbod wordt steeds groter. Ook is er een groei in het aantal goede plantaardige alternatieven, zoals room op basis van zonnebloempitolie.’  

Trend 3: Transparantie 

Maaike: ‘Transparantie in de bakkerij vind ik een leuke trend. En dan zowel letterlijk als figuurlijk. Je hebt tegenwoordig moderne bakkerijen waar je naar binnen kunt kijken, al dan niet gescheiden door een wand. In Berlijn zie je dit veel, maar in Nederland ook steeds meer. Zo kun je als gast echt zien wat er gebeurt. Maar transparantie is ook: welke grondstoffen gebruik je, waar bak je mee? Wat zit er precies in je brood? Bakkers die alles zelf maken, laten dit ook graag zien. Je ziet dan vaak dat er een wat smaller assortiment is, maar wél alles zelfgemaakt.’  

De glazen gang bij Robèrt in Oisterwijk.

Trend 4: Bewuster omgaan met het klimaat  

Maaike: ‘Het is een grote maatschappelijke ontwikkeling dat we steeds bewuster omgaan met het klimaat. Klimaatbewust ondernemen zit in alles: verpakkingen, medewerkers, verwarming, koeling, zonnepanelen… Het is belangrijk om het totaalplaatje in kaart te brengen en te kijken waarop je kunt besparen en waar je duurzamere keuzes kunt maken.’   

Je merkt dat de consument bewuster gaat kopen. Mensen zijn nog steeds bereid om voor iets lekkers te betalen, maar ze moeten wel het gevoel hebben dat het ook goed is.

Robèrt

Robèrt over 2023  

Vanuit zijn ervaring in de bakkerij kijkt Robèrt op zijn eigen manier naar de trends die er spelen. Hij vat de ontwikkelingen als volgt samen: ‘Je merkt dat de consument bewuster gaat kopen. Mensen zijn nog steeds bereid om voor iets lekkers te betalen, maar ze moeten wel het gevoel hebben dat het ook goed is. Je moet laten zien wat je doet, vertellen, uitleggen. Daar kijkt de consument steeds meer naar.’ Hij benoemt ook nog een aantal trends.  

  1. Desem blijft groeien. Mensen willen er meer over weten; aan ons als bakkers de taak om daarover te vertellen. Bijvoorbeeld over de gezondheidsvoordelen die de lange rijs- en rijptijden van desembrood met zich meebrengen.’  
  2. ‘Op Instagram zie je veel high end patisserie. Prachtige kunstwerkjes, bijvoorbeeld gemaakt met een watersnijder. Het is knap om te zien en een goede promotie voor ons vak, maar wel bestemd voor een kleiner publiek vanwege de prijs. Bovendien mis ik soms het ambachtelijke.’  
  3. Viennoiserie komt weer helemaal terug; luxe, ambachtelijk gemaakte broodjes. De brosheid, de versheid en de smaak: het is hartstikke moeilijk om dat goed te doen. Het vraagt echt om vakmanschap.’  
  4. ‘Mensen gaan steeds bewuster eten. In de banketbakkerij houdt dit in dat je minder suiker gebruikt, oftewel: weer meer klassiek bakken. Dat past helemaal in onze filosofie. Bovendien bieden we bijvoorbeeld ook glutenvrije, lactosevrije en notenvrije alternatieven.’  
Ambachtelijke viennoiserie