HomeInspiratiePirjo – De bakker en de bioloog: omgaan met allergenen

Pirjo – De bakker en de bioloog: omgaan met allergenen

31 mei 2023

Een bioloog in een bakkerij? Jazeker! Pirjo de Winkel, zakelijk motor van bij Robèrt, studeerde als ecoloog/bioloog af aan Wageningen University & Research (WUR). Met haar theoretische kennis vult zij de vooral praktisch – en zo nu en dan tegendraads – ingestelde Robèrt goed aan. Gebundelde kracht!

Deze keer: hoe gaat bij Robèrt om met informatie over allergenen?  

REGELGEVING in de bakkerij en patisserie

Meesterlijk lekkers maken en bezoekers iedere keer weer verrassen met de beste en mooiste producten: daar komt Robèrt graag zijn bed voor uit. Hoe gaaf is het om jezelf telkens uit te dagen nóg beter brood te bakken of een nóg lekkerder staaltje van de allerbeste patisserie te creëren? Sinds Robèrt het bedrijf van zijn vader overnam, is er veel veranderd. Zaken die drukken op zijn creativiteit, proberen we zoveel mogelijk bij hem weg te houden en te regelen met andere collega’s. Dat geldt bijvoorbeeld voor de regelgeving rondom allergenen, hygiënewetgeving en voedingswaarden; stuk voor stuk bijna een wetenschap op zich. Dat de regels om de paar jaar veranderen, maakt het niet gemakkelijker. Als het gaat om allergenen, is zeer goede hygiëne een vereiste. In onze bakkerij en patisserie maken we dan ook grondig schoon en hanteren we hygiënische werkwijzen in de productie.   

EERLIJKE EN KLOPPENDE INFORMATIE

Vanuit onze eigen ervaring wegens twee glutenintolerante gezinsleden (coeliakie) weten we bovendien hoe belangrijk eerlijke en kloppende informatie is. Ik wil me daarom graag inspannen om de juiste informatie te kunnen leveren en zorg ervoor dat we op de hoogte blijven van wat er speelt op het gebied van voeding en gezondheid. In mijn vrije tijd lees ik daar veel over, want ik vind het boeiende materie. In aanvulling op mijn studie Biologie volgde ik verschillende cursussen op dit vlak. Van die kennis maken we binnen ons bedrijf dankbaar gebruik. Zo geven we in Meesterlijk magazine achtergrondinformatie over uiteenlopende ingrediënten en zijn we open en eerlijk over de manier waarop we werken.

KRUISBESMETTING 

We waren dan ook verrast toen er vorige maand een inspecteur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) bij ons op de stoep stond. Er was een klacht binnengekomen over de manier waarop we in onze webshop communiceerden over onze glutenvrije broodjes. Die laten we elders maken, omdat het in onze eigen bakkerij lastig is om kruisbesmetting helemaal uit te sluiten.

De broodjes zijn glutenvrij en zitten in afgesloten plastic zakjes. Maar ja, in ons bedrijf zijn wél gluten aanwezig. Dat hadden we er eerlijkheidshalve bij vermeld in onze webshop. Wettelijk gezien mag dat echter blijkbaar niet, omdat het botst met de claim ‘glutenvrij’. We hebben het meteen aangepast. Overigens wist de inspecteur in kwestie niet direct antwoord op een aantal van onze vragen, waaruit bleek dat de kwestie nog niet zo eenvoudig was.  

We zien graag dat onze bezoekers ons benaderen bij vragen, onduidelijkheden of een eventuele klacht. Dan weten we wat er speelt en kunnen we erover in gesprek gaan

Pirjo

VRAAG HET ONS 

Voorop staat dat het altijd de keuze van een gast of bezoeker is om iets al dan niet te willen eten, zeker als er sprake is van een intolerantie of allergie. Onze taak is om vragen daarover naar waarheid te beantwoorden, de juiste wedervragen te stellen en zo goed mogelijk advies te geven. Kennis van de manier waarop we werken en basiskennis qua achtergronden zijn dan ook onmisbaar. Dat regelen we! Onze collega’s weten hoe ze hiermee moeten omgaan en kunnen voor extra uitleg altijd bij mij terecht.

Daarnaast is er uiteraard een ingrediëntenlijst aanwezig van al onze verse producten – onder een brood of gebakje kunnen we immers niet zomaar een sticker plakken. In ons bedrijf streven we ernaar ons werk zo goed mogelijk uit te voeren. Het mag duidelijk zijn dat we niets opzettelijk verkeerd doen. Daarom zouden we graag willen dat onze bezoekers bij vragen, onduidelijkheden of een eventuele klacht eerst ons benaderen in plaats van het meteen hogerop te zoeken. Dan weten we wat er speelt en kunnen we erover in gesprek gaan. Dat houdt ons scherp en geeft ons de mogelijkheid onszelf te blijven verbeteren. 

© Meesterlijk van Robèrt - Glutenvrij gebak

© Meesterlijk van Robèrt – Glutenvrij gebak

© Meesterlijk van Robèrt - Glutenvrije broodjes

© Meesterlijk van Robèrt – Glutenvrije broodjes

© Meesterlijk van Robèrt - Glutenvrij gebak
© Meesterlijk van Robèrt - Glutenvrije broodjes